خانه / اخبار کنکور و مدارس / نکاتی درباره استرس کنکور

نکاتی درباره استرس کنکور

استرس کنکور

مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی سبز تدریس

مشاوره دهنده تخصصی  کنکور
تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد 9099071647 –تماس از 8 صبح تا 12 شب
حتی در ایام تعطیل

 

 

۱) بسیار دیده شده است دانش آموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری در سطح یکسانی می باشند، عملکرد تحصیلی متفاوتی را به هنگام کنکور و یادگیری مطالب قبل از کنکور نشان می دهند.
۲) بسیاری از دانش آموزان با وجود استعداد و توانایی خوب جهت ادامه تحصیل، دچار افت تحصیلی شده و در پاره ای موارد مجبور به ترک تحصیل می شوند عوامل متعددی در این مسأله دخیل است که استرس کنکور یکی از مهم ترین آنهاست نتایج تحقیقات نشان می دهد که استرس کنکور می تواند عملکرد تحصیلی دانش آموز را تحت تأثیر قرار دهد. و متقابلاً عملکرد تحصیلی نیز می تواند باعث استرس کنکور در دانش آموزان گردد.
۳) استرس کنکور یکی از استرس های موقعیتی است که با عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی تنگاتنگ دارد. اثرات منفی استرس کنکور بر پیشرفت تحصیلی در تحقیقات زیادی تأیید شده است. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که افراد دارای استرس کنکور بالا در موقعیت هایی که عملکرد آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد:
الف) وقت بیشتری را صرف می کنند.
ب) در مورد عمل کرد خود و این که دیگران چگونه عمل می کنند، نگرانند.
ج) در مورد گزینه های سؤالات اشتغال ذهنی دارند ( اگر سؤالات تستی باشد )
د) به موضوعاتی چون احساس عدم کفایت، انتظار تنبیه، از دست دادن ارزش و افزایش واکنش های غیرارادی و جسمانی زیاد فکر می کنند.
۴) استرس قبل از کنکور به سراغ انسان می آید. بسیاری از افراد شب کنکور خوابشان نمی برد. این شیوه تا جلسه کنکور ادامه دارد. بعضی ها حالشان به هم می خورد و برخی مریض می شوند.
۵) استرس انسان به خاطر اتفاقاتی که برایش روی می دهد، نیست؛ بلکه به خاطر نوع نگاه و نگرش او به اتفاقات است.
۶) استرس علاوه بر اختلال در آرامش ذهنی، باعث کاهش نیروی انسانی می شود.
۷) استرس به مقدار کم نه تنها مضرّ نیست بلکه بسیار مفید است زیرا محرک شما برای سعی و تلاش بیشتر می باشد. اما اگر انسان با بی توجهی هشدارهای استرس کم را نادیده بگیرد. رفته رفته این نگرانی ها و آشفتگی ها افزایش یافته و به صورت یک استرس مخرّب و آزاردهنده خود را نشان می دهد.
۸) استرس مخرّب قدرت درست اندیشیدن را کاهش می دهد و موجب اختلال در تمرکز حواس می شود.

عوامل مؤثر در ایجاد استرس کنکور

قبل از این که به این عوامل اشاره شود باید بدانیم افرادی که دارای استرس کنکور هستند معمولاً در موقعیت کنکور نیست که دچار استرس می شوند، بلکه در موقعیت های زیر و دیگر مواقع ممکن است حالات استرس را نشان دهند:

* هنگام مطالعه و آماده شدن برای کنکور
* شب قبل از کنکور و صبح روز کنکور
* هنگام حرکت به طرف محل کنکور و ورود به جلسه
* هنگام شروع کنکور، در حین کنکور و پس از آن
* زمان انتظار برای اخذ جواب کنکور
* هنگام گفت و گو درباره ی کنکور
* هنگام ثبت نام جهت شرکت در کنکور

عوامل مؤثر در شکل گیری استرس کنکور

کلیه ی عوامل مؤثر در ایجاد استرس کنکور را می توان در یک طبقه بندی کلی به سه دسته ی عوامل فردی، شخصیتی- عوامل آموزشگاهی و جامعه ای – عوامل خانوادگی تقسیم بندی کرد.

۱) عوامل فردی و شخصیتی

در مورد عوامل فردی و شخصیتی مؤثر در ایجاد استرس کنکور به عوامل زیر می توان اشاره کرد:

* استرس عمومی: تحقیقات نشان داده است کودکانی که به دلایل مختلف از جمله جدایی والدین و یا زندگی با خانواده ی نامتعادل اغلب مضطرب و نگرانند در مقایسه با کودکانی که با هر دو والد خود زندگی می کنند نمره های تحصیلی پایینتری داشته اند. و استرس کنکور بیشتری را تجربه نموده اند. بنابراین بین استرس کنکور و استرس عمومی که یک ویژگی و صفت شخصیتی است و در افراد مختلف میزان آن متفاوت است رابطه وجود دارد.
* عزت نفس پایین: عزت نفس، میزان ارزش و اعتباری است که یک فرد در زمینه های مختلف زندگی به ویژه خانوادگی، تحصیلی، اجتماعی و جسمانی برای خود قایل است. وقتی که دانش آموزان خود را دست کم بگیرند و به توانایی های خود اعتماد نکنند، در آن ها استرس به وجود می آید.
هوش متوسط: تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که دارای بهره ی هوشی متوسط هستند در مقایسه ی با دانش آموزانی که دارای بهره ی هوشی بالا و پایین می باشند، از استرس ناتوان کننده تری رنج می برند.
* ارزیابی منفی از خود: اغلب دیده شده است دانش آموزانی که از استرس کنکور رنج می برند افکاری منفی و غیرواقع بینانه از خود دارند. خود را آدم لایق و شایسته ای نمی دانند. به شدت از شکست می ترسند. نمره ی بالا نگرفتن را با شکست برابر می دانند و همه چیز را در گرو برنده شدن و موفق شدن می پندارند. به نظر می رسد افراد خوش بین، در زندگی و تحصیلات خود موفقیت بیشتری کسب می کنند.
درواقع این استرس نیست که به طور مستقیم به کاهش عملکرد و نمره ی پایین فرد در یک آزمون منجر می شود بلکه افکار نامربوط است که استرس را به دنبال خود می آورد.
* عدم آمادگی: گاهی استرس کنکور به خاطر نداشتن آمادگی کافی کنکور دهنده است. اگر دانش آموزان احساس کنند که آمادگی بسیار کمی برای کنکور دارند عملکرد ضعیفی را از خود نشان خواهند داد.
* عدم توجه و تمرکز: فرد مضطرب به علت توجه به تشویش و نگرانی خود در هنگام کنکور به محتوای اصلی کنکور توجه کمتری می نماید و این مسأله به عملکرد پایین وی منجر می شود.
* روش های مطالعه ی نادرست: برای انجام یک کنکور رضایت بخش فقط خواندن و حفظ کردن کافی نیست، بلکه باید از مهارت های تحصیلی و روش های صحیح مطالعه آگاه بود و مطالعه را به عنوان یک مهارت جدی آموخت.
* انتظارات غیرواقعی از خود: هر چه قدر انتظارات دانش آموز از خود منطقی و واقع بینانه باشد و مبتنی بر استعداد و توانایی هایش باشد. با اطمینان و اعتماد بیشتری عملکرد تحصیلی خود ارزیابی می کند.
* تعمیم تجارب کنکوری گذشته به موقعیت های کنکوری جدید: گاهی اوقات دانش آموزان فکر می کنند که در گذشته نتوانسته اند رضایت والدین یا معلمان را به دست آورند و در نتیجه یک نوع احساس تقصیر و رنجش در آن ها به وجود می آید که زمینه ساز بروز استرس می گردد.

۲) عوامل آموزشگاهی و جامعه

انتظارات نا به جای معلمان: معلمان باید از دانش آموزان انتظار داشته باشند که بیش از پیش عملکرد خود را بهبود بخشند. اما هرگونه انتظار نابه جا می تواند به فشار روانی و در نتیجه استرس در دانش آموزان منجر گردد.
رقابت ناسالم: امروزه اعتقاد بر این است که افراد در آفرینش کاملاً مثل هم آفریده نشده اند. سلامت روانی و عاطفی هر فردی حداکثر اهمیت را دارد و برای این منظور باید همواره تفاوت های درون فردی و بین فردی را در نظر داشت و از ایجاد رقابت هایی که در آن شرایط و امکانات، توانایی ها و علایق دانش آموزان متفاوت است و یا تعیین اهداف و انتظاراتی که نیل به آن ها بسیار سخت و یا بعضاً محال است اجتناب کرد.
سیستم آموزشی حاکم بر مدارس: دانش آموزان در ابتدا از کنکور استرس شدیدی ندارند، اما این شیوه ی برخورد معلمان، مربیان و والدین و ارزش بیش از حد قایل شدن برای کنکور و تأثیر سرنوشت سازی که برخی کنکورات بر زندگی دارد، است که عامل اصلی در ایجاد و شکل گیری و افزایش استرس کنکور می باشد. از این رو چنانچه نظام آموزشی ما به سویی حرکت کند که از روش ها و شیوه های دیگری به جز کنکور در ارزش یابی استفاده شود استرس کاهش می یابد.
* ضریب دشواری درس: هرچه درس سخت تر باشد استرس کنکور نیز بیشتر است. عوامل دیگری نیز در استرس کنکور تأثیر گذارند که ریشه در جامعه دارند مثل مدرک گرایی، تأکید بر ممتاز بودن و نمره ی ۲۰ بدست آوردن، این تفکر که همه چیز باید به دانشگاه ختم شود.

۳) عوامل خانوادگی

در این دسته عوامل می توان به شیوه ی تربیتی والدین، انتظارات آن ها، جوّ عاطفی حاکم بر خانواده، ویژگی های شخصیتی والدین و طبقه ی اجتماعی- اقتصادی اشاره کرد. گاهی سخت گیری بیش از حدّ والدین و شیوه ی انضباطی خشک و انعطاف ناپذیر آن ها علت اساسی ایجاد استرس در دانش اموزان است.
یکی از دانشمندان معتقد است استرس کنکور یک ویژگی شخصیتی است که در تعامل والدین با کودک گسترش می یابد و در سال های قبل از مدرسه شکل می گیرد و ثبات می یابد.
گاهی مقایسه های بی مورد و نا به جایی که والدین در مورد فرزندان خویش با دیگران می کنند و از این طریق دایم احساس حقارت و ضعف و زبونی را در آن ها پرورش می دهند، علت عمده ی استرس دانش آموزان است.

سعی کنید با انجام مهارتهای گفته شده در ذیل استرس کنکور را در زمان پاسخگویی به سوالات کاهش دهید:

در مورد سوالات چهار گزینه ایی:

▪ ابتدا تمام جواب ها را به دقت بخوانید و سپس جواب درست را علامت بزنید، شاید پاسخ صحیح، گزینه چهارم باشد
▪ دقت داشته باشید، هیچ گاه سعی نکنید ارتباطی بین پاسخ های صحیح پیدا کنید.
▪ تنها زمانی که اطمینان دارید پاسخی که اول داده اید اشتباه است، آن را تغییر دهید.

منبع : راسخون

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

x

حتما ببینید

سوالات چالش برانگیز درس ریاضی رشته ریاضی کنکور95

سوالات چالش برانگیز درس ریاضی  مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی سبز تدریس مشاوره دهنده امور تحصیلی ، اموزشی ،کنکورو انتخاب رشته تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد 9099071647 تماس ...