خانه / اخبار کنکور و مدارس / استرس كنكور و راههای مقابله با ان

استرس كنكور و راههای مقابله با ان

استرس كنكور توان داوطلبان را كاهش مي‌دهد

مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی سبز تدریس
مشاوره دهنده تخصصی انتخاب رشته المپیاد علمی دانشجوی
تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد 9099071647
تماس از 8 صبح تا 12 شب
حتی در ایام تعطیل

 

از نظر روان‌شناسان استرس كنكور طبيعي  و عادی است ولی اگر اين استرس از ميزان طبيعي خود فراتر رود باعث  مي‌شود كه شرکت کنندگان كنكور نتوانند از دانسته‌هاي علمي خود استفاده كنند كه اين موضوع باعث عدم پذيرش در دانشگاه مي‌شود.

* اختلافات خانوادگي در زمان كنكور برطرف شود برخي از روان‌شناسان بر این عقیده اند كه عاملي از جمله تشويق و محبت خانواده، ايجاد انگيزه در دانش‌آموزان، ساخت فيلم‌هاي مناسب و مشاوره تحصيلي در كم کردن استرس كنكورتاثیر گذار است.

محمد‌رضا تقوي‌زاده،‌ روانشناس گفت: زندگي داراي ابعاد وسیعی است و داوطلبان بايد بدانند كه كنكور تنها هدف زندگي نيست. ادامه داد: اگر شرکت کنندگان مطالعه كافي داشته باشند و معلومات خود را در اين خصوص افزايش دهند، اعتماد به نفس آنها بالا رفته، در نتيجه استرس در آنها کم میشود. اين روان‌شناس يكي ديگر از راه‌هاي كاهش استرس را ايجاد انگيزه در دانش‌آموزان دانست و ادامه داد: خانواده‌ها با بازخوردهاي مناسب در اين خصوص، نقش اساسي در ايجاد انگيزه و در نهايت كاهش استرس در دانش‌آموران ايفا مي‌كنند.

تقوي‌زاده اظهار داشت: خانواده‌ها از طريق فراهم ساختن شرايط مناسب روحي و رواني در محيط خانواده از جمله برطرف كردن برخي اختلاف‌ها بين اعضاي خانواده مي‌توانند تا حدي دغدغه‌هاي دانش‌آموزان را كاهش دهند.

وي با اشاره به نقش اساسي رسانه‌ها در كاهش استرس كنكور بيان كرد: رسانه‌ها از طريق دادن آموزش‌هاي مختلف در زمينه‌هاي كنترل هيجان و ارائه ديدگاه‌هاي تازه در اين خصوص، نقش موثري در كاهش استرس ايفا مي‌كنند. اين روان‌شناس خاطرنشان كرد: صدا و سيما از طريق ساخت و پخش سريال‌هايي كه چگونگي برخورد صحيح خانواده و جامعه را با داوطلبان كنكور نمايش مي‌دهد مي‌تواند در كاهش استرس‌هاي مربوط به اين قشر مؤثر باشد.

فرشاد جابري كوشكي گفت: مشاوره تحصيلي در مدرسه و اعتماد به نفس دانش‌‌آموزان موجب موفقيت در كنكور مي‌شود. وي ادامه داد: استرس كنكور از 2 بعد مطرح مي‌شود كه شامل بعد عيني و استرس پايه است.

اين روان‌شناس با اشاره به بعد عيني استرس گفت: اين جامعه است كه بعد عيني را در داوطلبان ايجاد مي‌كند به طور مثال برخي از مؤسسه‌هاي كنكور با بالا بردن استرس در داوطلبان براي خود ايجاد درآمد مي‌كنند. جابري با اشاره به بعد پايه‌‌اي استرس عنوان كرد: اين نوع استرس تحت تأثير فرم‌هاي تربيت كودكي در خانواده است. وي با تأكيد بر راه‌حل‌هاي كاهش استرس در كنكور گفت: خانواده‌ها بايد اين تفكر كه دانشگاه‌ها ظرفيت بالايي دارند و نگران پذيرفته شدن فرزندشان در كنكور نيستند را به آن‌ها منتقل كنند. اين روان‌شناس اظهار داشت: دانش‌آموزان بايد توسط مشاوران، عوامل استرس‌زا را كاهش دهند و تحت حمايت عاطفي و رواني آن‌ها قرار گيرند.

جابري افزود: استرس كنكور در دهه اخير كاهش پيدا كرده و استرس‌هاي زياد مربوط به گذشته بوده است. علي اسماعيلي اظهار داشت: استرس‌هاي ناشي از كنكور، اين آزمون را براي داوطلبان به يك هيولا تبديل كرده‌ است و همين عامل فشارهاي زيادي را براي آنها ايجاد مي‌كند. وي ادامه داد: استرس‌هاي ناشي از كنكور، گوشه‌گيري، افسردگي و حواس‌پرتي را به همراه دارد.

اين روانشناس عنوان كرد: كنكوري‌ها در صورت عدم موفقيت در كنكور ناكام مي‌شوند و اين ناكامي را در زندگي آينده با خود همراه دارند. اسماعيلي در خصوص مشكلات ديگر كنكور اشاره كرد: استرس‌، يك فشار رواني است كه فرد را مجبور به سازگاري رواني مي‌كند و مشكلات فيزيولوژيكي، روانشناختي، شناختي و رواني را برجا مي‌گذارد. وي عنوان كرد: اگر پسرها مصمم به قبول شدن در كنكور باشند در صورت عدم موفقيت، بيشتر آسيب مي‌بينند به دليل اينكه فرهنگ اقتصاد در كشور مبتني بر مرد است.

اين روان‌شناس اضافه كرد: پسرها كنكور را به عنوان يك زمينه شغلي مي‌دانند و با اين تفكر امتحان مي‌دهند و همين عامل توقعاتشان را بالا برده و استرس‌هاي بيشتري را به آنها وارد مي‌كند. اسماعيلي در خصوص استرس‌هاي كنكور در دختران اظهار داشت: دختران، كنكور را عامل اشتغال و ورود به بازار كار نمي‌دانند؛ آنها از لحاظ چشم ‌و هم‌چشمي و حساسيت‌هايي كه دارند، دچار استرس مي‌شوند. اين روان‌شناس گفت: استرس در دختران ناشي از رقابت بين فردي و در پسران ناشي از مسائل درون فردي است.

وي عنوان كرد: در گذشته استرس‌هاي كنكور بيشتر بوده است اما در حال حاضر با افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها، استرس در داوطلبان بايد كمتر باشد. اسماعيلي اضافه كرد: بايد تفكر افراد نسبت به كنكور تغيير كند و از تمام توان خود استفاده كنند و به جاي فكر كردن به نتيجه كنكور، به تلاششان فكر كنند. * اعتماد به نفس كنكوري‌ها تقويت شود برخي از جامعه شناسان و روان‌شناسان معتقدند كه تقويت اعتماد به نفس، استراحت مناسب، برنامه‌ريزي درست و مقايسه نكردن خانواده عامل بسيار مهمي در كاهش استرس كنكور است. ابراهيم فياض، جامعه شناس اظهار داشت: داوطلبان با خواب مناسب و استراحت كافي و مطالعات مكرر و جامع مي‌توانند زمينه‌هاي كاهش استرس را فراهم كنند.

وي ادامه داد: تلقين موفقيت، راهي درست براي خونسردي و افزايش اعتماد به نفس در داوطلبان است. اين جامعه‌شناس با اشاره به نقش خانواده‌ها در كاهش استرس اظهار داشت: خانواده‌ها بايد فشارهاي روحي و رواني بر فرزندانشان وارد نكنند تا داوطلبان با كاهش استرس در جلسه كنكور حاضر شوند. فياض تأكيد كرد: غذاهاي گرم، خوردن مغزها و خرما براي تقويت جسم و حافظه مؤثر است و داوطلبان بايد استفاده كنند. وي با تأكيد بر طريقه تست زدن گفت: داوطلبان بايد از ابتدا پرسش‌هايي كه مي‌دانند، پاسخ دهند و بعد بقيه پرسش‌ها جواب دهند.

اين جامعه‌شناس ادامه داد: داوطلبان با اعتماد به نفس كامل و توكل بر خداي متعال در جلسه كنكور حاضر شوند تا به نتيجه مطلوب برسند. امير هوشنگ احمدي‌زاده تورزني اظهار داشت: دانش‌آموزاني كه هميشه نمرات خوبي در دوران تحصيل داشته‌اند، در زمان كنكور استرس بيشتري دارند. تورزني در خصوص راه درمان اين استرس‌ها گفت: داوطلبان بايد قبل از كنكور، جلسه آزمون را براي خود مجسم كرده و از روش‌هاي آرامش دهنده استفاده كنند تا استرس كمتري در زمان امتحان داشته باشند.

وي گفت: جوانان بايد بدانند كه كنكور يك معضل نيست و افرادي كه وارد دانشگاه مي‌شوند بايد تلاش كنند تا با معلومات بالا از دانشگاه خارج شوند بنابراين دانشگاه رفتن مهم نيست. حذف كنكور فعاليت خوبي است اما از جانب ديگر مسئولان توجه كنند افرادي كه از دانشگاه خارج مي‌شوند، از نظر معلومات قوي باشند. وي خاطرنشان كرد: داشتن تغذيه و خواب مناسب از استرس‌ داوطلبان براي كنكور جلوگيري مي‌كند. رقيه ارجي گفت: خانواده‌ها نبايد فرزندانشان را با ديگران مقايسه كنند زيرا در اين حالت موجب ايجاد استرس در آنها مي‌شوند. وي افزود: نوع مطالعه، برنامه‌ريزي و توقع درست از استعدادها، زمينه‌اي براي كاهش استرس و موفقيت در كنكور را فراهم مي‌كند.

اين روانشناس ادامه داد: داوطلبان بايد از سال اول دبيرستان خود را كنكوري بدانند و با برنامه‌ريزي، مطالعه دقيق و عميق، استرس را در خود كاهش دهند. وي گفت: نقش اساسي در كاهش استرس، اعتماد به خود و مقايسه نكردن خود با ديگران است. ارجي با اشاره به نقش خانواده در كاهش استرس كنكور اظهار داشت: خانواده‌ها نقش مؤثري در كاهش استرس در داوطلبان دارند از جمله مقايسه نكردن فرزندانشان با ديگران و فراهم كردن محيطي آرام براي آنهاست كه مي‌تواند زمينه كاهش استرس را در دانش‌آموزان فراهم كند. وي گفت: تغذيه مناسب و انرژي‌زا مانند استفاده از مغزها و پروتئين موجب كاهش خستگي و افزايش روحيه در داوطلبان مي‌شود.

اين روان‌شناس خاطرنشان كرد: داوطلبان با اطمينان به خود و ايجاد آرامش به نتيجه مطلوب و در نهايت موفقيت در كنكور مي‌رسند. شمس‌الدين احمدي گفت: فكر كردن به نتايج كنكور باعث ايجاد استرس مي‌شود و افكار منفي را به همراه مي‌آورد. اين روان‌شناس افزود: در صورتي كه داوطلبان، اصول امتحان‌ دهي را خوب ياد بگيرند و در امتحان مورد استفاده قرار دهند، با اطمينان بيشتري در جلسه حاضر شده در نهايت دچار استرس كمتري مي‌شوند. احمدي اظهار داشت: در صورتي كه داوطلبان هنگام امتحان ‌پرسش‌ها را تا آخر بخوانند و به فعل آنها از نظر اينكه منفي است يا مثبت توجه كنند، در پاسخ دادن به پرسش‌ها اشتباه نمي‌كنند.

وجيهه بشارت زاده، روانشناس گفت: رسانه‌ها با انتشار برخي گزارش‌هاي استرس‌زا در خصوص كنكور از جمله نشان دادن ازدحام و مشكلاتي كه داوطلبان دارند، استرس داوطلبان را افزايش مي‌دهند.

وي افزود: هر فردي در زندگي بايد هدف‌ها‌ي مختلفي داشته باشد كه اگر در يكي از آنها موفق نشد، براي رسيدن به ديگر هدف‌هايش تلاش كند. اين روان‌شناس ادامه داد: عدم قبولي در كنكور به اين دليل است كه احتمالاً ضعف‌هايي در نحوه‌ مطالعه وجود داشته است كه با برنامه‌ريزي صحيح مي‌توان ضعف‌ها را برطرف كرد و داوطلبان خود را در سال‌هاي آينده محك بزنند. بشارت‌زاده ضمن اشاره به برخي راه‌هاي كاهش استرس در كنكور عنوان كرد: فكر نكردن به عدم موفقيت در كنكور، ساختن تصوير ذهني مثبت نسبت به قبولي در رشته مورد نظر، تقويت اراده و عزت‌نفس و اكتفا كردن به اطلاعات خود، همگي راه‌هاي موثر در كاهش استرس هستند. وي حذف مطالعه و رفتن به مسافرت چند روز قبل از كنكور را از ديگر راه‌هاي ايجاد آرامش در داوطلبان ذكر كرد و گفت:

داشتن تغذيه مناسب، خواب كافي و گوش دادن به موسيقي ملايم روزي 15 دقيقه، در داوطلبان آرامش ايجاد مي‌كند و در نهايت استرس آنها را كاهش مي‌دهد. فاطمه امام‌قليوند اظهار داشت: داوطلبان هنگام مطالعه دروس براي جلوگيري از خستگي، مرور يا تجسم ذهني داشته باشند كه اين مرور ذهني مي‌تواند در بين راه يا در حال دوچرخه‌سواري باشد؛ اين تجسم ذهني كمك زيادي به يادگيري داوطلبان مي‌كند.

وي ادامه داد: داوطلبان بايد زماني كه مطالعه مي‌كنند فقط به مطالبي كه مي‌خوانند و به محتواي دروس تمركز كنند و ذهن خود را به نتيجه امتحان سوق ندهند. اين روان‌شناس گفت: داوطلبان چرخه خواب خود را نبايد خيلي كم كنند تا نزديك كنكور دچار مشكل جسماني نشوند؛ آنها بايد توانايي‌هاي خود را باور داشته باشند و بدانند كه به طور قطع موفق خواهند شد.

محمود ساعتچي افزود: پرهيز حسادت و رقابت‌هاي ناسالم و منطقي فكر كردن راه‌هايي است كه به داوطلبان كنكور كمك مي‌كند تا آرامش خود را حفظ كنند.

وي افزود: داوطلبان در خصوص كاهش استرس، نقش تعين‌كننده‌اي دارند؛ به اين معني كه درك كنند كنكور نوعي ارزيابي است تا از اين طريق آموزه‌هاي خود را در مقايسه با ديگران بسنجند. اين روان‌شناس با تأكيد بر اينكه داوطلبان بايد قبل از كنكور بايد زندگي طبيعي خود را حفظ كنند، ادامه داد: خواب منظم و كافي، تغذيه مناسب و حتي نرمش و ورزش بايد در زندگي طبيعي داوطلبان قبل از كنكور گنجانده شود. بهمن ابراهيمي گفت: برخي داوطلبان معتقدند قبول نشدن آنان در كنكور، مساوي با مرگ و بدبختي است كه اين چنين تصوري مطمئناً استرس‌آور است.

وي اظهار داشت: داوطلبان قبل از هر چيز بايد بدانند كه بخشي از استرس و اضطراب در كنكور و امتحانات تا حدي طبيعي است؛ اين مقدار استرس به دليل اين كه باعث وادار كردن داوطلب به درس خواندن و تلاش بيش‌تر مي‌شود را بايد بپذيريم و اگر استرس داوطلبان از يك مقداري بالاتر رود، مشكل‌ساز بوده و عملكرد و كارايي ذهن را پائين مي‌آورد. اين روان‌شناس ادامه داد: زماني كه با دانش‌آموزان پشت كنكوري صحبت مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم نخستين مسئله‌اي كه فكر داوطلبان را مشغول كرده، اتفاق فاجعه‌انگيز و بزرگي است كه در صورت قبول نشدن آنان رخ خواهد داد و برخي ديگر از داوطلبان معتقدند كه قبول نشدن آنان مساوي با مرگ و بدبختي بوده كه اين چنين تصوري مطمئناً استرس‌آور است. * افكار شادي‌بخش و توكل بر خدا عاملي مهم در كاهش استرس كنكور است برخي از روانشناسان معتقدند كه مطالعات در روزهاي آخر بايد سبك باشد اين روانشناسان تفريح را عامل مهمي در كاهش استرس كنكور مي‌دانند. الهام آرام‌نيا،‌ روانشناس اظهار داشت: در نزديكي ايام كنكور، والدين بيش‌تر از فرزندان خود استرس دارند اما بايد توجه كنند كه اين استرس را به فرزند خود منتقل نكنند.

وي در خصوص استرس‌هاي كنكور گفت: استرس امكان قبول شدن در كنكور را كاهش مي‌‌دهد و در صورت قبول نشدن، فرد احساس نااميدي و درماندگي پيدا مي‌كند. اين روان‌شناس ادامه داد: حساسيت زياد والدين سبب مي‌شود كه استرس بيشتري به فرزند آن‌ها وارد شود. وي افزود: داوطلبان نزديك كنكور بايد با يك برنامه‌ريزي به مرور كردن بپردازند و آرامش خود را حفظ كنند. آرام‌نيا اضافه كرد: داوطلبان 24 ساعت قبل از كنكور از مطالعه بپرهيزند و يك تا 2 هفته قبل از كنكور، به مرور كردن دروس بپردازند و در روزهاي آخر، تفريح سبكي داشته باشند. حسين اميني، روانشناس نيز اظهار داشت: دانش‌آموزان بايد افكار شادي‌بخش را جايگزين افكار غير منطقي كنند تا با افزايش انرژي بيشتر و تمركز بهتر، به مطالعه بپردازند. وي گفت: دانش‌آموزان با ايمان به خدا، اعتقادات و باورهاي مذهبي، احترام به شخصيت خود، يادآوري نقاط قوت و استعدادهاي خود، مثبت‌انديشي، اعتماد به نفس، برنامه‌ريزي و عمل به آن و جديت و قاطيت، شرايط كنكور را بايد بپذيرند و با انتخاب روش‌هاي صحيح مطالعه به موفقيت برسند. وي ادامه داد: داوطلبان براي موفقيت در مطالعه و كاهش استرس و اثربخشي در كنكور بايد توانمندي‌هاي خود را باور كنند و به قابليت و يادگيري خود شك و ترديد نكنند. اين روان‌شناس گفت: فرد بايد با اعتماد به نفس قوي، مطالعه هدفمند، برنامه‌ريزي و پشتكار براي كسب موفقيت قدم بردارد.

اميني اظهار داشت: دانش‌آموزان بايد افكار شادي‌بخش را جايگزين افكار غير منطقي كنند تا با افزايش انرژي بيشتر و تمركز بهتر به مطالعه بپردازند. وي اضافه كرد: تمركز كردن بايد روي لغات كليدي باشد. افكار پراكنده، قدرت يادگيري را كاهش مي‌دهد. اين روان‌شناس افزود: با مطالعه اجمالي و بعد تكرار جز به جز مي‌توان مطالب كتاب را به صورت روان و ساده حفظ كرد. وي به نقش موثر تغذيه در كاهش استرس كنكور اشاره كرد و گفت: داوطلبان از مواد غذايي مناسب شامل پروتئين، قندها و مواد حاوي ويتامين‌ كه موجب تقويت حافظه مي‌شود، استفاده كنند و غذاهايي مثل زرده تخم مرغ، لبنيات، فندق، بادام و آب ميوه بين 2 وعده غذايي و دوري از قرص خواب، چاي و قهوه موجب قدرت حافظه بيشتر مي‌شود. اين روان‌شناس خاطرنشان كرد: دانش‌آموزان از طريق باور خود و حركت هدفمند مي‌توانند به موفقيت دست پيدا كنند. * قانون حذف كنكور با هدف كاهش اضطراب كنكور تصويب شد برخي از مسئولان و كارشناسان آموزش و پرورش معتقدند عامل مهم در كاهش استرس محيط خانواده و معلمان هستند كه بايد با تقويت اعتماد به نفس، استرس كنكور را از بين ببرند.

شهلا لطفيان مدير دبيرستان گفت: محيط خانواده‌ها بايد براي داوطلبان كنكور آرام باشد و آنها بتوانند با آرامش خيال درس بخوانند. وي اظهار داشت: وظيفه مشاور مدرسه، مدير و مربي اين هست كه برنامه‌ريزي‌هايي داشته باشند تا دانش‌آموزان بتوانند در طول سال درس‌هايشان را به موقع بخوانند و روي تست زدن نيز تمرين كنند. مدير دبيرستان روشنفكر شاهد منطقه 12ادامه داد: دانش‌آموز بايد تا فروردين مطالعه همه دروس را انجام داده باشد؛ همين قدر كه احساس كند دروس را مطالعه كرده است، موجب كاهش استرس مي‌شود. اين مدير مدرسه گفت: خانواده با برنامه‌ريزي درست براي دانش‌آموزان و تغذيه سالم براي آنها مي‌تواند استرس كنكور را در دانش‌آموزان كاهش دهد. لطفيان افزود: برنامه‌هاي خانواده بايد به شكلي باشد كه جمع‌بندي دروس تا آخر سال انجام شود و از ابتداي سال، محيط خانواده آرامش داشته باشد.

اين مدير با اشاره به نقش رسانه در كاهش استرس گفت: اگر مدرسه، رسانه و خانواده با هم هماهنگ حركت كنند، استرس كنكور به حداقل مي‌رسد. وي ادامه داد: برنامه‌ريزي درسي بايد طوري صورت گيرد كه دانش‌آموز بتواند درس‌هايش را به طور كامل بخواند. لطفيان اظهار داشت: مدارس هم مي‌توانند با گرفتن اساتيد خوب و مجرب، كلاس‌هاي تست، حذف وقت‌هاي خالي ساعات كلاس، جلوگيري از وقت‌گذراني‌ها و ارائه برنامه درسي مناسب، نقش موثري را در موفقيت دانش‌آموزان و كاهش استرس كنكور ايفا ‌كنندو خانواده‌ها نبايد به فرزندانشان براي قبولي در كنكور فشار بياورند. مهدي نويد‌ ادهم افزود: مشكلات آسيب‌زا بودن كنكور از منظر زماني سالهاست كه مورد نقد كارشناسان تعليم و تربيت است. وي ادامه داد: مجموعه انتقادها به روش گزينش دانشجو به شيوه فعلي به حذف تدريجي كنكور منتهي شد. نويد ‌ادهم اضافه كرد: قانون حذف كنكور با هدف به رسميت شناختن ارزش نمرات دوره تحصيل دبيرستان و كاهش اضطراب كنكور، تصويب شد.

 

وي اضافه كرد: گزينش دانشجو نبايد به صورت تستي و در چند ساعت صورت گيرد و بايد به سمت ارزيابي دانش و مهارت‌هايي كه دانش‌آموزان در چند سال آموزش ديده‌اند، برويم. دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به نقش رسانه در كاهش استرس داوطلبان تصريح كرد: رسانه‌ها با فرهنگ سازي و ايجاد آرامش در خانواده‌ها مي‌توانند در كاهش استرس در كنكور نقش مهمي را ايفا كنند. زيرا خانواده‌ها با فشارهايي كه به فرزندان خود براي قبولي در كنكور وارد مي‌كنند، موجب كاهش انگيزه و تلاش در آنها مي‌شوند كه بايد فرهنگ سازي و افزايش آگاهي مردم اين معضل حل شود.

محمد احمدپور گفت: مطالعات روز قبل از كنكور موجب فراموشي مطالب درسي مي‌شود و استرس زيادي به داوطلبان وارد مي‌كند. وي افزود: دانش‌آموزان بايد مطالعات درسي خود را به طور مرتب و مستمر در طول سال تحصيلي انجام دهند و با آرامش و خيال آسوده در جلسه كنكور حاضر شوند. معاون مدرسه راهنمايي هدايت آموزش و پرورش منطقه 7 شهر تهران ادامه داد: داوطلبان بايد به دور از استرس و با آرامش خاص به جلسه كنكور بروند كه البته اين عوامل بايد توسط خانواده‌ها تأمين ‌شود.

احمدپور اظهار داشت: حذف كنكور زمينه‌ خوبي براي كاهش استرس در داوطلبان است، در حقيقت با شرط معدل براي ورود به دانشگاه، زمينه براي مطالعه بيشتر افراد طي سال‌هاي تحصيلي فراهم مي‌شود. عليرضا عابدين گفت: معلمان، متولي اصلي در كاهش استرس كنكور در دانش‌آموزان هستند و در حقيقت بايد آنها، آموزش‌هاي لازم را ببينند. وي افزود: تبليغات توسط تلويزيون و بخش‌هاي خصوصي كه متوليان آموزش نيستند، موجب استرس كنكور مي‌شود و صرفاً آنها تجاري‌كاري مي‌كنند. سر گروه شيمي آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: معلمان به دليل اينكه دوره‌هاي آموزشي و ضمن خدمت مناسبي را نمي‌گذارنند و با پرسش‌هايي كه در كنكور مطرح مي‌شود، آشنا نيستند؛ راه را براي بخش‌هاي خصوصي باز مي‌كنند. عابدين با تأكيد بر حذف كنكور در سال 90 گفت: مطرح شدن حذف كنكور تا سال 90 ، به تنهايي استرس‌زاست؛ به اين دليل كه هنوز كارشناسي كامل نشده و جزئيات آن، اعلام نشده است اما در صورت اجراي كامل براي كاهش استرس كنكور مناسب است.

سرگروه شيمي آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به نقش خانواده در كاهش استرس كنكور اظهار داشت: خانواده ها اگر آگاهانه فرزندان خود را به سوي تحصيل تشويق كنند، نقش موثري در پرورش افراد جامعه دارند. حميدرضا مشهدي عباسي گفت: خواب كافي در حدود 6 تا 7 ساعت در روز، موجب آرامش و روحيه بهتر داوطلبان كنكور مي‌شود. معاون آموزش و نوآوري آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران افزود: مدارس با ارائه دوره‌هاي ‌مشاوره براي آماده‌سازي روحي و رواني دانش‌آموزان، دوره كردن دروس مرتبط با كنكور و توصيه‌هاي ديني براي افزايش روحيه معنوي در دانش‌آموزان موجب آرامش و كاهش استرس در آنها مي‌شوند. وي با اشاره به نقش خانواده‌ها در كاهش استرس كنكور در داوطلبان ادامه داد: خانواده‌ها با كاهش رفت و آمدها و ايجاد فضاي مناسب و آرام از جمله كاهش بحث‌هاي استرس‌زا، نقش اساسي در پايين آوردن دغدغه‌هاي ذهني آنها دارند. معاون آموزش و نوآوري آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران، از ديگر عوامل موثر در كاهش استرس را تغذيه مناسب و خواب كافي ذكر كرد و گفت:

خواب كافي كه در حدود 6 تا 7 ساعت در روز است، موجب آرامش و روحيه بهتر در داوطلبان مي‌شود. مشهدي عباسي خاطر نشان كرد: از جمله اقدامات آموزش و پرورش براي آماده‌سازي دانش‌آموزان در دوره پيش دانشگاهي، برپايي 6 مرحله كنكور آزمايشي، ارائه سي‌دي‌ها و جزوات درسي در خصوص بالا بردن سطح اطلاعات دانش‌آموزان است. محمود حسيني با اشاره به اينكه در چند سال اخير معدل كتبي امتحانات نهايي دانش‌آموزان به ميزان 15درصد در پذيرش آنها در كنكور مؤثر است، اظهار داشت: اين موضوع از گذشته اعمال شده است و به همين دليل معلمان، مديران و خانواده‌ها سعي كردند شرايطي را فراهم كنند كه دانش‌آموزان تا حد امكان با توجه به شرايط يادگيري كه در طول سال تحصيلي برايشان فراهم شده است، براي شركت در امتحانات نهايي نگراني نداشته باشند.‌ وي افزود: به دليل اينكه سئوالات امتحاني در چارچوب كتاب‌هاي درسي طراحي شده است، دانش‌آموزان با تسلط و اشراف بر مواد درسي مي‌توانند به آساني پاسخگوي امتحانات نهايي باشند. حسيني با بيان اينكه دانش‌آموزان مقطع پيش‌دانشگاهي بايد خود را براي شركت در كنكور سراسري دانشگاه‌ها آماده كنند،

اضافه كرد: به طور معمول دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آن‌ها از تابستان سال سوم و قبل از ورود به پيش‌دانشگاهي سعي مي‌كنند تا با حضور در مدارس يا آموزشگاه‌هاي كنكور، مروري نسبت به دروس سال‌هاي دوم و سوم داشته باشند. معاون آموزش و نوآوري سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: مرور و يادآوري دروس سال‌هاي گذشته در تابستان قبل از ورود به مقطع پيش‌دانشگاهي مفيد است؛ دانش‌آموزان بايد تمام اهتمام و جديت خود را براي يادگيري دروس پيش‌دانشگاهي صرف كنند كه اين موضوع موجب كاهش استرس آنها مي‌شود. وي بيان داشت: دانش‌آموزان دوره پيش‌دانشگاهي بايد جديت داشته باشند تا بتوانند ابتدا امتحانات اين دوره را با موفقيت به پايان برسانند؛ سپس دروس سال دوم، سوم و پيش‌دانشگاهي و به‌خصوص دروس تخصصي رشته خود را در روزهاي منتهي به كنكور مرور كنند. حسيني افزود: فراهم كردن شرايط مساعد در منزل توسط خانواده‌ها، استفاده دانش‌آموزان از امكانات مدرسه از قبيل كتابخانه و بهره‌گيري از معلمان توانمند مدارس طي روزهاي باقي‌مانده تا كنكور از جمله موارد ديگري است كه موجب كاهش استرس دانش‌آموزان مي‌شود. اسدالله مرتضايي گفت: برنامه‌ريزي‌هاي درسي متعادل و مناسب مي‌تواند موجب كاهش استرس كنكور در داوطلبان شود.

وي افزود: دانش‌آموزان با شناخت توانايي و استعداد خود، اعتماد به نفس و برنامه‌ريزي مناسب مي‌توانند استرس‌هاي مربوط به كنكور را كاهش دهند. رئيس گروه ارتقاي علمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: داوطلبان بايد در مطالعات خود به فاصله هر 40 دقيقه، 4 الي 5 دقيقه استراحت كنند تا با فكر باز، مطالب را در ذهن جمع‌بندي كنند. * كنكوري‌ها بايد از غذاهاي سبك و پر ويتامين استفاده كنند برخي از متخصصان تغذيه، عامل مهم كاهش استرس در داوطلبان را سلامت جسماني با استفاده از تغذيه مناسب مي‌دانند. سعيد حسيني، متخصص تغذيه گفت: با صبحانه خوردن عوارض عصبي از قبيل سستي، بي‌حالي، خستگي، عصبانيت، بي‌حوصلگي و افسردگي دانش‌آموزان در دوران كنكور كاهش پيدا مي‌كند.

وي افزود: يكي از عوامل مهم در حفظ سلامتي و موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان، تغذيه مناسب است. كيفيت تغذيه كودكان و نوجوانان به خصوص در دوران امتحانات با كنكور تاثير به سزايي در موفقيت يا عدم موفقيت آنها در امتحان دارد. اين متخصص تغذيه گفت: در دوران امتحانات معمولاً كودكان و نوجوانان به علت ترس از عدم موفقيت در امتحان دچار استرس مي‌شوند. يكي از اثرات مهم استرس اين است كه موجب اتلاف مواد مغذي از بدن شده و نياز بدن را به مواد مغذي افزايش مي‌دهد.

بنابراين غذاي عادي و معمولي كه از انسان مصرف مي‌كند در مواقعي كه فرد دچار اضطراب و استرس است، نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي تغذيه‌اي انسان باشد و چنانچه اين حالت ادامه يابد، مي‌تواند منجر به سوء تعذيه شود. الهه حسن‌پور اظهار داشت: دانش‌آموزان بايد از پرخوري و خوردن غذاهايي كه معده را حجيم مي‌كند، پرهيز كنند. وي ادامه داد: داوطلبان بايد از غذاهاي سبك و پر ويتامين كه موجب شادابي و يادگيري زياد مي‌شود، استفاده كرده و از غذاهاي ديرهضم پرهيز كنند. كارشناس بهداشت آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران اظهار داشت: داوطلبان كنكور از شكلات و تنقلات چرب و شيرين كه موجب اضافه وزن مي‌شود، پرهيز كنند. مرتضي صفوي ‌گفت: دانش‌آموزان در دوران كنكور مي‌توانند وعده‌هاي غذايي را به 5 تا 6 وعده غذايي سبك و كم حجم تقسيم كنند.

اين متخصص تغذيه افزود: در دوران كنكور دانش‌آموزان به دليل استرس امتحان، برنامه غذايي عادي آنها تغيير مي‌كند؛ دانش‌آموزان بايد توجه داشته باشند كه تنوع و تعادل غذايي خود را در دوران كنكور حفظ كند. وي گفت: اگر دانش‌آموزان در اين دوران تنوع و تعادل غذايي خود را حفظ نكنند، دچار كمبود انرژي مي‌شود و تمركز و يادگيري آنها در هنگام درس خواندن كاهش پيدا مي‌كند. اين متخصص تغذيه اضافه كرد: استرس موجب پرخوري و گاهي موجب كم‌خوري مي‌شود. دانش‌آموزان بايد در روز هر 3 وعده غذايي را مصرف كنند و وعده‌اي را حذف نكنند؛ استرس در اين دوران مشكلاتي از قبيل نفخ شكم، يبوست ايجاد مي‌كند كه با مصرف سبزي مي‌توان از اينها جلوگيري كرد. سهيلا تبريزي گفت: دانش‌آموزان بايد بين وعده غذايي، شير، نان، گردو و پنير ‌همراه با ميوه‌جات و سبزيجات بخورند تا يك ميان‌ وعده مناسب داشته باشند. اين كارشناس بهداشت افزود: خانواده‌ها با آرام كردن محيط خانه در طول چند ماه قبل از كنكور مي‌توانند نقش مؤثري در كاهش استرس كنكور فرزندانشان داشته باشند. وي ادامه داد: دانش‌آموزان مي‌توانند با 8 ساعت خواب كافي استرس كنكور را در خود كاهش دهند. اين كارشناس بهداشت گفت: ورزش به صورت نرمش صبحگاهي، عاملي مؤثري در آرامش روح است.

تبريزي افزود: دانش‌آموزان بايد صبحانه كامل همراه با مواد لبني و آب ميوه بخورند تا كاملً آمادگي جسمي و رواني داشته باشند. وي اضافه كرد: ناهار دانش‌آموزان بايد كامل و در آن از پروتئين گياهي و حيواني و سبزيجات تازه استفاده شود و از غذاهاي پرچرب مثل آش رشته پرهيز كنند. اين كارشناس بهداشت اظهار داشت: آب خنك در بين ميان وعده‌ها و استحمام با آب ولرم در هر روز به خصوص در صبح هنگام بيدارشدن، آرامش ايجاد مي‌كند. تبريزي افزود: در خانواده نبايد اسم كنكور آورده شود، به دليل اين كه نام كنكور هم به تنهايي استرس‌زاست. وي خاطر‌نشان كرد: بزرگترين نعمت، سلامتي است و اگر سلامتي نباشد، درس خواندن و پيشرفت بي‌معناست؛ در حقيقت نخست سلامتي و بعد علم به دست آوردن است. علي

جواهري گفت: با توجه به اينكه داوطلبان كنكور براي درس خواندن، انرژي صرف مي‌كنند بايد از مواد مقوي مانند خرما و عسل استفاده كنند. اين متخصص تغذيه با بيان اينكه تغذيه مناسب در كنكور تاثير فراواني دارد، اظهار داشت: داوطلبان بهتر است از غذاهاي سالم مانند خرما، عسل و ميوه استفاده كرده و از خوردن غذاهاي ناسالم از جمله انواع سرخ‌كردني، مواد حاوي شكر، انواع مواد مصنوعي، افزودني‌ها و رنگ‌هاي كارخانه‌اي پرهيز كنند. وي در خصوص كاهش استرس در كنكور بيان داشت: داوطلبان بايد اهداف مهم ديگري به جز كنكور داشته باشند؛ زيرا داوطلبان تصور مي‌كنند اگر در اين آزمون پذيرفته نشوند هدف و بخش مهمي از زندگي خود را از دست داده‌اند. جواهري افزود: اگر داوطلبان با كنكور مانند ديگر امتحانات به راحتي برخورد كنند، حتما در آن موفق خواهند شد؛ ولي استرس باعث عدم موفقيت آنان در كنكور مي‌شود.

اين متخصص تغذيه ادامه داد: نقش والدين در كاهش استرس اين است كه فرزندان را تهديد به مرگ و بي‌پشتوانگي نكنند و به آنها تذكر دهند كه تلاش آنها براي والدين مهمتر است و تغذيه مناسب موجب كاهش استرس در داوطلبان مي‌شود. آنچه مشخص است براي كاهش استرس داوطلبان كنكور بايد ابعاد مختلف مد نظر قرار گرفته شود و خانواده داوطلبان كنكور با ايجاد فضا و تغذيه مناسب، به فرزندانشان براي برگزاري آزمون كنكور و پيروزي در اين مرحله زندگي، كمك كنند.

تکنیک ها و روش های کاهش استرس کنکور

۱- حساسیت زدایی منظم

این روش علمی که تکنیکی مؤثر برای درمان استرس به شمار می رود از مراحلی است که اجرای درست آن صرفاً به کمک درمان گر و مشاور متخصص امکان پذیر می باشد. به طور خلاصه در این روش ابتدا دانش آموز و یا فرد مضطرب به کمک درمان گر فهرستی از محرک های استرس زا را با رعایت سلسله مراتب تهیه می کند. در این فهرست موقعیت هایی که بیشتر از همه استرس زا هستند در بالای فهرست و آن هایی که کم تر از همه استرس زا هستند در پایین فهرست قرار داده می شوند. آن گاه درمانگر نحوه ی آرمیدگی عضلانی ( ریلکسیشن ) را به مراجع آموزش می دهد و به او کمک می کند که در آرامش کامل قرار گیرد. در مرحله ی آخر درمان گر محرک های استرس زا را یکی پس از دیگری ارایه می دهد. ( برای کسب اطلاعات بیشتر به مشاور مدرسه مراجعه نمایید ).

۲- روش های شناختی

دانشمندان معتقدند آشفتگی های فکری که فقط در مکان ها یا در رابطه با مشکلات خاص رخ می دهند، منابع استرس هستند. این نوع آشفتگی ها شامل ارزیابی های غیرواقعی موقعیت ها و غلو همیشگی درباره ی جنبه های خطرناک آن هاست. یکی از روش های شناختی به بازسازی شناختی معروف است. در این روش به مراجع کمک می شود تا الگوهای فکری غلط خود را تغییر دهد مثلاً‌ برخی افراد مبتلا به اختلالات استرسی، کمال گراهایی هستند که انتظار بسیار زیادی از خود و دیگران دارند وقتی اهداف دست نایافتنی آن ها محقق نمی شود شدیداً هیجانی می شوند.
این افراد به وسیله ی تکنیک بازسازی شناختی یاد می گیرند که چه طور تفکرات غیرمنطقی خود را شناسایی کرده و ارزیابی واقع بینانه تری را از خود و دیگران داشته باشند.
یک مثال دیگر: دانش آموزی ممکن است در زمان کنکور به خود بگوید: حتماً کنکور سختی در پیش است- بقیه ی بچه ها کنکور آسانی را پیش رو دارند و یا این که در مواجه با سؤالات سخت با خود بگوید این سؤالات برای بقیه آسان است. چنین افکاری احتمال دارد به استرس شدیدی ختم شود. درمانگر به فرد کمک می کند گفت و گوی درونی فوق را این گونه انجام دهد « من سخت مطالعه کردم. من نهایت تلاش خود را می کنم تا هر بار به یک سؤال پاسخ گویم. اگر پاسخ آن را ندانم، به سؤال دیگری می روم دلیلی برای هراس و استرس وجود ندارد. برای اینکه حتی افرادی که خوب عمل می کنند، جواب همه ی سؤالات را نمی دانند. »

۳) بازگشت به حالت آرامش ذهنی از طریق تنفس عمیق

اگر انسان در حالت آرامش ذهنی باشد ریتم مغزی حرکت آرام تری داشته و فرد می تواند به خوبی از اندوخته ها و نیروهایش استفاده کند بنابراین سعی کنید در مواقعی که استرس به سراغ شما می آید ابتدا به آرامش برسید، سپس به کار خود ادامه دهید. استفاده از تکنیک تنفس عمیق(۱) می تواند برگشت به حالت آرامش ذهنی را در شما تسهیل نماید. به طور مثال اگر در جلسه ی کنکور ناگهان استرس به سراغ شما آمد و آرامش فکری شما از بین رفت، برای چند لحظه دست از فعالیت بردارید، چند نفس عمیق بکشید. افکارتان را متمرکز کنید و با خود بگویید که حتماً موفق خواهید شد. و هنگامی که آرام تر شدید پاسخ گویی به سؤالات را ادامه دهید. migna.ir اگر شما این کار را چند بار تمرین کنید مدت زمان برگشت به حالت آرامش بسیار کوتاه خواهد شد.
فراموش نکنید که آرامش یک مسأله ی درونی بوده و شما خودتان باید برای رسیدن به آن تلاش کنید.

۴) بازگشت به حالت آرامش از طریق تصویرسازی مثبت

منظور از تصویرسازی مثبت، تجسم کردن کارهایی است که فرد، علاقه مند به آن و یا اصلاح آن است. بهترین حالت برای تصویرسازی مثبت، حالت آرامش کامل بدنی و ذهنی ( که به آن حالت آلفا ) می گویند. بدین منظور در یک مکان ساکت و آرام نشسته و با تمرکز حواس به حالت آرامش ذهنی بروید. چشمان تان را ببندید و آنگاه تجسم کنید که در حالت کنکور دادن هستید، وقتی سؤالات را به شما می دهند، شما می توانید به آن ها پاسخ دهید تصور کنید که هنگام پاسخ گویی درست به سؤالات چهره ای شاداب و بانشاط دارید و کاملاً‌ راحت و آسوده به کار خود ادامه می دهید. حتی تجسم کنید که در هنگام گرفتن نتیجه کاملاً راحت و آسوده به کار خود ادامه می دهید. عوامل نگران کننده و افکار استرس آور موقتاً از شما دور می شوند و احساسات مثبت در شما تقویت می شوند.
اگر تصاویر و سخنانی که به خود می گویید منفی باشد، در شما احساس ناامیدی، یأس و افسردگی ایجاد شده و استرس را در خودتان ایجاد می کنید، پس، از این نوع افکار و تصورات دوری کنید.

۵) بازگشت به حالت آرامش از طریق تلقین مثبت

هنگامی که پیام های منفی به ذهن شما مخابره می شود می توانید با استفاده از تلقین مثبت میزان استرس را تا حدّ زیادی کاهش دهید. حتی در حالت عادی نیز می توانید افکار مثبت و گفت و گوی آرامش بخشی را با خود تجربه کنید. مثلاً شب ها قبل از خواب و صبح ها بعد از بیداری با خود بگویید « من از آرامش ذهنی خوبی برخوردار هستم، امروز روز خوبی در پیش است، من می توانم به خواسته ها و برنامه هایم برسم. »
فراموش نکنید در تلقین همیشه از عبارات مثبت استفاده کنید مثلاً به جای این که بگویید من نمی توانم جلوی استرس مخرّب خود را بگیرم بگویید « من توانایی آن را دارم که در هر حال به آرامش بازگردم. »

۶) اعتماد به نفس

شناخت نسبت به توانایی های فردی و کوچک نشمردن آن ها و توجه به موفقیت های گذشته تأیید به سزایی در ایجاد اعتماد به نفس دارد. اعتماد به نفس نیز در کاهش استرس بسیار مؤثر است.
همان طور که قبلاً نیز بیان شد ترس از عدم موفقیت از دلایل اصلی استرس می باشد. بنابراین شما می توانید با شناخت کافی از توانایی ها و استعدادها و توجه به سعی و تلاش تان و هم چنین اعتماد به نفس و اطمینان کامل به موفقیت بر استرس های مخرّب خویش فایق آیید.

۷) یادگیری مشاهده ای ( سرمشق گیری )

در تحقیقات ثابت شده است چنانچه دانش آموزان در معرض آموزش های لازم قرار گیرند و برای شان فیلم های مناسب و آموزشی نمایش داده شود. این دانش آموزان در مقایسه با دانش آموزانی که در معرض این آموزش ها قرار نگرفته اند توانایی بیشتری را در کنترل استرس از خود نشان می دهند.

۸) فراگیری مهارت های مطالعه

استرس کنکور یک واکنش طبیعی است که از مطالعه ضعیف و فقدان مهارت های کنکور دهی نشأت می گیرد اگر این طور باشد، می توان انتظار داشت که مشاوره در زمینه ی مهارت های مطالعه و یادگیری، استرس کنکور را کاهش و نمرات درسی را افزایش می دهد.

۹) ایمان و توکل به خداوند

اعتقاد و ایمان به یک منبع بزرگ و لایتناهی باعث ایجاد آرامش در انسان می شود. ایجاد ارتباط با پروردگار، سخن گفتن با او و اتصال به این منبع بزرگ، آرامش را در روح و جان آدمی می افزاید و نیروی مضاعفی در انسان برای رسیدن به اهدافش ایجاد می کند. خداوند سبحان در قرآن تأکید کرده است که انسان با یاد خدا آرامش می گیرد و با سعی و تلاش و پشتکار حتماً به موفقیت می رسد.

پی‌نوشت‌:

۱- بهتر است چشمان خود را ببندید و از راه بینی حدود ۱۰ ثانیه اکسیژن را به داخل ریه ها بفرستید. ( بازدم ) حدود ۲۰ ثانیه نفس را حبس کنید و آن گاه به آرامی هوا را خارج کنید( دم ) .

منبع : فارس نیوز

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

x

حتما ببینید

سوالات چالش برانگیز درس ریاضی رشته ریاضی کنکور95

سوالات چالش برانگیز درس ریاضی  مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی سبز تدریس مشاوره دهنده امور تحصیلی ، اموزشی ،کنکورو انتخاب رشته تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد 9099071647 تماس ...