خانه / آخرین اخبار / بهره مندی مناسب از زمان در ایام تعطیلات

بهره مندی مناسب از زمان در ایام تعطیلات

بهره مندی مناسب از زمان در ایام تعطیلات 

اگر چه واقعيت اين است که هر ساعت شصت دقيقه و هر دقيقه شصت ثانيه است ولي اين ظرف زماني در شرايط مختلف متفاوت است. زماني که در انتظار کسي هستيم که او را دوست داريم هر دقيقه ساعت ها طول مي کشد و براي ديدن او لحظه شماري مي کنيم، ولي برايمان در شب هاي امتحان انگار عقربه ساعت به سرعت حرکت مي کند و به يک چشم به هم زدن زمان را در مي نوردد. تعطيلات نوروزي فرصتي را براي همه به خصوص داوطلبان کنکور پيش مي آورد تا عقب افتادگي هاي درسي را جبران کنند. آن ها با برنامه ريزي صحيح به سرعت و با چشماني نافذ همچون اشعه ايکس ايده هاي اصلي کتاب ها را گرفته و آن ها را بصورت سازماندهي شده مرتب کرده و مرور مي کنند. داشتن برنامه ريزي درسي سبب مي شود تا دانش آموزان و دانشجويان، از تسلط تلويزيون و رايانه بر زندگي خود جلوگيري کنند و به جاي مکالمات تلفني بي ثمر، نگاه کردن در آينه به مدت طولاني ، بازي کردن با نقش و نگار قالي و چشم دوختن از پنجره به نقطه اي دور دست، به مطالع خلاصه هايي از دروس قبلي بپردازند. دانشجويان ، دانش آموزان و داوطلباني که براي تعطيلات نوروزي خود يک برنامه مطالعه نداشته باشند به ناخداي کشتي گمشده اي مي مانند که به آب هاي ناشناخته وارد شده است و مي خواهد با همان قطب نماي قديمي خود را به ساحل مورد نظر برساند ولي افراد موفق با استفاده از جديد ترين روش هاي مطالعه راه خود را به راحتي پيدا مي کنند. براي انجام اين کار از ستاد و مرکز عمليات خود يعني اتاق مطالعه، به طراحي و برنامه ريزي مي پردازند، اتاقي که ساکت و منظم است.

چه قدر  درس بخوانيم؟

اين که در شبانه روز چند ساعت مطالعه واجب  است سوالي است که همواره ذهن  همه داوطلبان را به خود مشغول کرده است. در ايام تعطيلات نوروز به جز روز عيد و روز سیزده بدر  بايد  حداقل هشت ساعت براي  درس خواندن در نظر گرفت. البته حداقل پانزده دقيقه بين هر دو جلسه مطالعه استراحت ضروري و بهتر است در برنامه ريزي دروس نا همگون را پشت سر هم قرار دهيم فرض کنيد که جلسه اول هندسه داريم جلسه دوم بايد شيمي بخوانيم. قبل از مطالعه بايستي حجم و زمان مطالعه را مشخص کنيم در غير اين‌صورت دچار حواس پرتي مي شويم. در افراد درس خوان اين حواس پرتي بيشتر است زيرا هرگاه مطلبي را مطالعه مي کنند در پي ريشه آن هستند و بطور کلي از موضوع متن خارج مي شوند .مثلا وقتي که به کلمه ” نساجي” مي رسند ذهنشان به” نخ ” و از ” نخ” به ” پشم ” و از “پشم” به “حيوان” بر مي گردد. لذا اگر بر اساس برنامه و به سرعت مطالعه کنيم ذهن تنها فرصت خواهد داشت که مطالب مورد نظر را بررسي کند و وقت چنداني ندارد تا به مطالب ريشه اي بپردازد. کارگري را در نظر بگيريد که در کنار يک دستگاه ايستاده و هر دو دقيقه يکبار يک بطري را از روي دستگاه بر مي دارد و در صندوق مي گذارد. اين کارگر فرصت فکر کردن و تخيل را در اختيار دارد ولي اگر قرار باشد در هر يک دقيقه يک بطري را در صندوق بگذارد فرصت تخيل نخواهد داشت و بر کار خود تمرکز خواهد کرد. منظور از برنامه درسي استفاده صحيح از فرصت هاست. گاهي اوقات با لحظه اي درنگ و يا تاخير زماني به فرودگاه مي رسيم که درهاي هواپيما در حال بسته شدن است در آن لحظه از هيچکس کاري بر نمي آيد جز اين که با نگاهي حسرت آلود پرواز هواپيما را بدرقه کنيم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بامرکزمشاوره سبزتدریس تماس بگیرید.

منبع : شاهد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

*

x

حتما ببینید

تفاوت دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد

تفاوت دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد

تفاوت تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد برای کسب اطلاعات تفاوت دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد با مشاوران مرکز سبزتدریس تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن ...