خانه / کنکور و مدارس / روش های مطالعه / یادگیری مطالب با سرعت بالا

یادگیری مطالب با سرعت بالا

یادگیری مطالب با سرعت بالا

چند راه حل مختصر برای یادگیری راحتتر و سریعتر
با توجه به اینکه تا کنکور چیزی حدود چهار ماه باقی مونده  پیشنهاد میکنی م نگاهی مختصر به این متن بیاندازید.
این متن به سه بخش تقسیم می شود:
چگونه سریع یاد بگیریم( اساس یادگرفتن بهتر)

چگونه همه چیز را یاد بگیریم( قواعد کلی یادگرفتن مطالب سخت)

تکنیک های یادگیری بهتر( روش های یاد گیری مؤثر)

چگونه سریع یاد بگیریم:
افراد باهوش همه چیز را به خاطر نمی سپارند
البته این یک مسئله ساده است. شما در دوران تحصیل حجم زیادی از مطالب ناکارامد و بی ارزش را خوانده اید ولی الان این مسائل را به خاطر ندارید.
البته این نکته نباید از دید منفی دیده شود زیرا همه افراد باهوش نکات مهم را به خاطر می سپارند.
این افراد بیشتر به دنبال جواب سوالات هستند.
حال این سؤال ممکن است پیش اید که افراد باهوش چگونه اطلاعات را به یا می اورند؟
خب جوابش خیلی ساده است.
افراد باهوش بین اطلاعات خود ارتباط برقرار می کنند. توانایی ذاتی انسان در این است که بین اطلاعات ارتباط برقرار کند.
این که جواب جدول ضرب یا تقسیم یک عدد دورقمی بر یک عدد دورقمی دیگر چی می شود را کامپیوتر در کسری از ثانیه به ما می دهد ولی توانایی کامپیوتر در درک اشیاء در حد یک بچه 3 ساله است زیرا توانایی ارتباط را ندارد.
یادگیری به وسیله ارتباط
یادگیری به وسیله ارتباط برقرار کردن بین موضوعات نه تنها سریعتر است بلکه احتمال فراموش کردن ان هم کمتر است.

برای مثال فرض کنید دو دانش اموز رسته ریاضی داریم که اولی تمام فرمول ها و معادله های مربوط به فیزیک را حفظ کرده است و از روی سبک سوالات طرح شده فرمول حفظی خود را به کار میبرد ولی دانش اموز دوم صرفا فرمول ها را حفظ نکزده بلکه روش تهیه فرمول ها را هم تا حدی بلد است علاوه بر این در زنگی روزمره خود به دنبال استفاده از ان است . مثلا هنگامی که در ماشین درحال حرکت نشسته است یا در هنگام بازی کردن.

یک نکته خیلی مهم را به یاد داشته باشید : اگر این یک مبحث درسی در زنگی خود حداقل یک بار استفاده کرده باشید احتمال فراموش کردن ان بسیار کم می شود.
چگونه بین ایده های کتاب درسی ارتباط برقرار کنیم؟
این روش معمولا به طور خودکار توسط بسیاری از مردم انجام می شود و  شما هم اگر به گذشته نگاه کنید می بینید که از ان استفاده کرده اید. ولی این که الان و در زمان کم این کار را دوباره انجام دهید نیاز به راهکار دارید.

راهکار
سرنخ ها
در این مرحله من اسم این راهکار را سرنخ می گذارم و از روی تجربه متوجه شدم که این فرایند به ترتیب زیر انجام می شود.

سردرگمی – فهم و بینش اولیه – فهم گسترده تر – ایجاد ارتباط تروتمیز – تکرار
سردرگمی
هر زمان که شما در حال یادگیری مطلب دشواری هستید دچار سردرگمی می شوید. متاسفانه اغلب مردم وقتی دچار سردرگمی می شوند تنها راه رهایی را حفظ مطلب می بینند.
به نظر من سردرگمی چیز خوبی است و می تواند یک گام به جلو تلقی شود
زمانی که مسئله دشواری به مغز شما خطور می کند مغز به طور خودکار برای ایجاد یک الگو برای حل ان تلاش می کند.
بدترین چیزی که شما می توانید در این زمان انجام دهید این است که اعلام کنید چیزی برای یادگیری غیر ممکن است یا که هیچ الگوی مشخصی در ان وجود ندارد.
متاسفا بسیار از مردم مطالبی را با الگو های واضح حفظ می کنند و البته بهای این کار خطر فراموش کردن اسان انها است.

بینش اولیه
متاسفانه این امکان برای اغلب انسان ها وجود ندارد که تنها با نگاه اول یک مسئله نسبتا پیچیده را درک کنند.
راه حلی که در این موارد من به دانش اموزان پیشنهاد می کنم در معرض قرار دادن خود با ان موضوع است. شما باید این کار را انجام داده تا زمانی که یک کلیک یا جرقه ذهنی در شما ایجاد شود و شما از ان مسئله یک بینش داشته باشید. گرفتن بینش اولیه معمولا به معنی ان چیزی که شما برای حل مسائل نیاز دارید نیست و ممکن است بسیار مبتدیانه باشد.
هنگامی که شما اولین درک خود را از مسئله دریافت می کنید می توانید کار خود را به پیش ببرید.
این مانند یک دانه برف است که به یکسری ذرات ریز نیاز دارد و سپس شروع به تبلور می کند و رشد می کند.

فهم گسترده مطالب
این مرحله بسیار مهم در فراگیری مطالب است.
هنگامی که شما درک کلی از یک موضوع پیدا کنید می توانید با استفاده از مقایسه، تصویرسازی، ساده سازی و سایر تکنیک ها یک ایده کلی از مسئله پیدا کنید.
مشکل بسیاری از مردم در این مرحله اینست که یا به بینش اولیه نسبت به مطلب نرسیده اند و یا که در ایجادایده کلی خود ان بینش اولیه را دخالت نمی دهند و ان را فراموش می کنند. اگر این ایده کلی را برپایه بینش اولیه خود پایه گذاری نکنید به راحتی ان را فراموش می کنید

ایجاد ارتباط تر و تمیز
شک و تردید یک روش بسیار کارامد برای افراد باهوش است و این شک و تردید ها باعث نگاه دقیق ان ها به موضوع می شود. افراد باهوش به همه احتمالات را در مسئله را در نظر می گیرند و اگر جایی به تناقص رسیدند به عقب بر می گردند و  دوباره ان رابازنگری می کنند.
در این مرحله یک دانش اموز باید به طور جدی دنبال تفکر انتقادی باشد. باید به ساختار و کالبد مسائل نگاه کنید و چگونهگی مسائل را از خود بپرسید.
این همانند یک بازی بچه گانه است که شما یک ساختار را می سازید و دوباره ان را خراب می کنید.
اگر به درستی این کار را انجام دهید احتمال فراموشی مطالب از ذهن شما بسیار کم می شود.
با این وجود، شک و تردید بدون دانش کافی عین نادانی است. البته شما برای اولین بار به منظور درک بهتر از مسائل به ان نیاز دارید ولی توجه کنید که دانش کافی پیرامون مطلب را بدست بیاورید.
تکرار
فرایند یادگیری مانند یک حلقه است . اگر شما به طور مداوم تمام مراحل بالا را طی کنید یادگیری شما عمیق تر می شود.
تکرار یکی از مؤثر ترین راهای یادگیری است. هنگامی که شما یک موضوع را تکرار می کنید ممکن است ایده های تازه ای به ذهن شما بیاید یا انتقادات جدیدی از نگاه شما بگذرد و ممکن است قسمت های مبهم مسائل بیشتر و بیشتر برای شما اشکار شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه مطالعه ی تمام دروس با مشاوران مرکز سبزتدریس تماس بگیرید.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

x

حتما ببینید

کارت کنکور سراسری 96

کارت کنکور سراسری 96

تاریخ و نحوه دریافت کارت کنکور سراسری 96 برای کسب اطلاعات درباره کارت کنکور سراسری 96 با مشاوران مرکز سبزتدریس تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن های ثابت در سراسر ...