خانه / کنکور و مدارس / تغذیه شب کنکور

تغذیه شب کنکور

4 خوراکی که استرس کنکور و امتحان را کم می‌کنند

استرس و امان از استرس شب امتحان و کنکور. هر چقدر هم که خوب درس خوانده باشید، استرس کارایی مغز شما را کاهش می‌دهد و تمرکزتان را بر هم می‌زند. سر جلسه همه چیز سر زبانتان است اما روی کاغذ نمی آید. کارشناسان تغذیه توصیه هایی دارند که با عمل به آنها تا حدود زیادی از استرس شما کاسته می شود.

 

1- برای كاهش استرس شیر و خرما بخورید

یك متخصص تغذیه به كنكوریها پیشنهاد می‌كند كه برای كاهش استرس كنكور شیر و خرما بخورند.
غلام‌رضا مردانی با تاكید بر این‌كه خوردن یك عدد خرما قبل از خواب آرامش‌زاست، گفت:‌ خرما میوه‌ای انرژی‌زاست به طوری كه 100 گرم از آن حاوی 160 كالری انرژی است.
وی با اشاره به این‌كه خرما حاوی 25 درصد ساكاروز و 50 درصد گلوكز، 1 تا 3 درصد پروتئین و 2 تا 6 درصد فیبر است، افزود: خرما دارای ویتامین های آ- ب1 و ب2 است ضمن اینكه خرما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، كلر، كلسیم ، مس، گوگرد، فسفر، آنزیم، اسیدهای آلی است كه این عناصر در تجدید قوای جسمانی و ایجاد آرامش مفید هستند.
این استاد دانشگاه با تاكید براین‌كه آنزیم‌های موجود در شیر در افزایش آرامش بسیار مفید است، گفت: شیر غذای كاملی است كه می‌تواند به راحتی املاح و ویتامینهای مورد نیاز بدن جوانان را فراهم كند….

 

2- جوشانده لیمو عمانی و گل‌گاوزبان 

یك متخصص تغذیه نیز با تاكید بر این‌كه جوشانده لیمو عمانی و گل‌گاوزبان می‌تواند استرس كنكوری‌ها را كاهش دهد، گفت: استرس سبب درد شكم، سردرد و حالت تهوع می‌شود.
حمید خیراندیش افزود: وجود كمی استرس برای حضور در آزمون كنكور طبیعی و خوب است اما وقتی میزان این استرس افزایش می‌یابد سبب بروز اختلالاتی می‌شود كه ممكن است زحمت چندین ماهه داوطلبان را هدر دهد.
وی با تاكید بر این‌كه در روزهای نزدیك به آزمون كنكور داوطلبان باید از غذاهای سبك و مقوی استفاده كنند، گفت: استرس ممكن است سبب سردرد داوطلبان كنكور شود كه به هیچ وجه در این شرایط دارویی به جز استامینوفن توصیه نمی‌شود.
این متخصص تغذیه به داوطلبانی كه رژیم می‌گیرند، تاكید كرد: در روزهای نزدیك به آزمون سراسری رژیم غذایی را فراموش كنند چرا كه رژیم غذایی برای لاغر شدن و كاهش كالری مورد نیاز بدن سبب كاهش قند خون می‌شود كه این مورد بازدهی آموخته‌ها را مختل می‌كند.

 

3- عسل، خرما و پنیر صبحانه‌ای مناسب 

یك فوق تخصص تغذیه نیز با بیان این‌كه داوطلبان بهتر است در شب كنكور غذای سبكی بخورند، گفت: عسل، خرما و پنیر مواد غذایی بسیار خوبی هستند كه داوطلبان می‌توانند در صبح آزمون كنكور استفاده كنند.
احمد خداداد با اشاره به این‌كه بهتر است تغذیه روزانه به جای 3 وعده در روز به 5 وعده افزایش یابد، افزود: توصیه می‌شود داوطلبان آب زیاد بنوشند چرا كه مصرف آب سبب كاهش افسردگی و خستگی داوطلبان می‌شود.
وی با تاكید بر این‌كه افزایش وعده‌های غذایی سبب كاهش كلسترول خون می‌شود، گفت: افزایش وعده‌های غذایی سبب می‌شود كه قند خون در سطح مناسبی قرار بگیرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این‌كه آرامش در موفقیت آزمون كنكور نقش بسیار مهمی را ایفا می‌كند، افزود: خواب و لباس راحت عواملی هستند كه می‌توانند سبب كاهش نگرانی و استرس داوطلبان شوند.
خداداد به داوطلبان سفارش كرد: در روز آزمون با خود تعدادی خرما همراه داشته باشند چرا كه قند موجود در خرما گلوكز مورد نیاز مغز را تامین می‌كند.
وی با اشاره به این‌كه دوش آب ملایم باعث كاهش استرس می‌شود به داوطلبان توصیه كرد كه میوه‌هایی همچون سیب و موز در رژیم غذایی خود قرار دهند.

 

4- كنكوری‌ها ماهی بخورند

اما رئیس انجمن تغذیه ایران به كنكوری‌ها تاكید می‌كند غذاهایی بخورند كه دربردارنده اسیدهای چرب امگا3 باشد، سیدضیاءالدین مظهری گفت: مغز با اسیدهای چرب امگا3 بهتر و عمیق‌تر عمل می‌كند و این اسیدها در ماهی و آبزیان به وفور دیده می‌شود.
وی افزود: در زمان امتحان كه استرس و نگرانی بیشتر است نیازهای تغذیه‌ای فرق می‌كند و باید موادی استفاده شود كه نیازهای مغز به اكسیژن، ویتامین و انرژی بدن را تامین كند.
رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: استفاده از قندهای ساده به دلیل این‌كه سبب افزایش قند خون می‌شود انسولین موجود در خون افزایش می‌یابد، انسولین قند را به داخل سلول‌ها می‌كشد و این عمل سبب افت تمركز، خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود.
وی با اشاره به این‌كه استفاده از آبزیان در رژیم تغذیه می‌تواند امگا3 مورد نیاز مغز را تامین كند،‌ گفت: سبزیجات و میوه‌ها دربردارنده ویتامینهای مورد نیاز مغز هستند و به مغز كمك می‌كنند تا بتوانند مواد مورد نیاز خود را بهتر تامین كند.
رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان این‌كه تعدادی از داوطلبان برای بیدار ماندن در شب از قهوه و كافئین استفاده می‌كنند، گفت: استفاده كافئین نه تنها كمكی به یادگیری نمی‌كند بلكه در ساعات اول افراد را سرحال می‌آورد اما پس از مدتی فرد را دچار خستگی شدید می‌كند.
وی به داوطلبان توصیه كرد كه با انجام ورزش‌های سبك خون‌رسانی به مغز را راحت‌تر و بهتر كنند.
مظهری استفاده از سالادهای فصل را در افزایش یادگیری موثر دانست و تاكید كرد داوطلبان از آجیل‌هایی همچون بادام،‌پسته و تخمه‌های بونداده استفاده كنند.
وی با تاكید براین‌كه بهترین صبحانه در روز آزمون كنكور مجموعه‌ای از غلات، حبوبات و لبنیات است، گفت:‌ در كنكور مغز باید دریافت منظم انرژی داشته باشد،‌انرژی مغز از گلوكز حاصل می‌شود و گلوكز غلات می‌تواند در زمان بلندتری وارد خون شود.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

*

x

حتما ببینید

کارت کنکور سراسری 96

کارت کنکور سراسری 96

تاریخ و نحوه دریافت کارت کنکور سراسری 96 برای کسب اطلاعات درباره کارت کنکور سراسری 96 با مشاوران مرکز سبزتدریس تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن های ثابت در سراسر ...